28 Seppo Ahonen

Kenttärovasti

Olen Seppo Ahonen, kenttärovasti, pohjalaislähtöinen nurmijärveläinen vuodesta 2006.

Koulutukseltani olen teologian maisteri ja papin töitä olen tehnyt niin seurakunnassa kuin puolustusvoimissa 30 vuotta. Puolustusvoimien laadukas johtajakoulutus ja muun muassa valtakunnallinen maanpuolustuskurssi ovat antaneet minulle arvokkaan lisän osaamiseeni.

Olen kolmannen kauden kirkkovaltuutettu ja seurakuntamme kasvatustyön johtokunnan jäsen. Olin puheenjohtaja laadittaessa nykyistä seurakuntamme strategiaa vuosille 2020 – 2023. Aktiivinen seurakuntaelämä muun muassa vapaaehtoistyö on uskoani ravitseva ja luonnollinen osa elämääni. Olen myös ensimmäisen kauden kunnanvaltuutettu ja sivistyslautakunnan jäsen. Monet vuodet olen toiminut asunto-osakeyhtiömme hallituksessa, tällä hetkellä puheenjohtajana.

Vapaa-ajalla kulttuuri ja matkailu vievät minut mukanaan. Kymmenien maratonien jälkeen liikunnasta ja luonnosta on tullut luonteva osa elämääni. Yöpöydällä on aina hyvä olla yksi kirja ja se saa olla Raamattukin.

Elämää voi ymmärtää taaksepäin, mutta sitä on elettävä eteenpäin. Siksi haluan olla edelleen rakentamassa kotiseurakuntamme tulevaisuutta.

Ei pidetä kynttilää vakan alla

Tutkimusten mukaan ihmisille tärkeimmät syyt kuulua kirkkoon ovat kirkolliset toimitukset ja perinteet. Seurakunnan tulee antaa myös henkiselle ja hengelliselle kasvulle tilaa. Puhe armollisesta Jumalasta; uskosta, toivosta ja rakkaudesta tulee olla luonteva osa kaikkea toimintaa. Ei peitellä sanomaamme. Rohkeasti juurille – rohkeasti tulevaisuuteen.

Tehdään yhdessä

Seurakunnassa kaikkea ei voida toteuttaa perinteisen työntekijäkeskeisen ajatuksen mukaan. Vapaaehtoistyön merkitys kirkolle on valtava. Siinä avautuu arvokas mahdollisuus yhteistä hyvää luovalle toiminnalle, joka tukee kirkon perustehtävää. Se luo samalla seurakuntalaisille mahdollisuuden rakentaa omaa seurakuntayhteisöä. Saa osallistua – saa toimia.

Uskottu, toivottu, rakastettu

Tutkimusten ja käytännön kokemusten valossa eteemme piirtyy monet lasten ja nuorten sekä perheiden haasteet. On hyvinvoinnin järkkymistä, yksinäisyyttä ja ymmärtämättömyyttä. Aina on kuitenkin mahdollisuus rehellisyyteen ja rakkauteen. Seurakunnan tärkeä tehtävä on avata toivon polkua lapselle ja nuorelle. Jokainen lapsi ja nuori ansaitsee, että häneen on uskottu, hän on toivottu ja hän on rakastettu.

Rakkaudesta lähimmäiseen

Vuosi 2022 on diakonian juhlavuosi, sillä tänä vuonna tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomessa vihittiin virkaan ensimmäinen diakonissa. Kristillisestä rakkaudesta nouseva diakonia on kirkon kivijalkaa. En anna sen rapistua. Läsnäolevan kaipuu ja kohtaamisen ikävä ei ole kadonnut minnekään. Kohdataan, kuunnellaan, kuljetaan - rinnalla toisen.

Tässä tärkeimpiä sydänääniä...

Ole yhteydessä. Keskustelen mielelläni kanssasi.

seppo.ahonen.sa@gmail.com