Tarleena Takalo-Eskola

Kunnanvaltuutettu, Elinvoimalautakunnan jäsen

"Maailmassa on paljon haasteita, mutta vähintään yhtä paljon ratkaisuja

– löydetään ne Yhdessä"

Olen ensimmäisen kauden kunnanvaltuutettu Klaukkalasta. Lisäksi toimin Elinvoimalautakunnan jäsenenä sekä Asemakaavoitus- ja rakennuslautakunnan varajäsenenä. Uudelleen ehdolle asettumiseen motivoi se, että kunnanvaltuutettuna pääsee tekemään konkreettisesti töitä meidän nurmijärveläisten ja kotikuntamme yhteiseksi hyväksi. Tässä luottamustehtävässä pääsee hyödyntämään omaa osaamista ja kokemuspohjaa laajemman joukon hyväksi ja työ on vahvasti merkityksellistä. Nykypäivän nuorten ja koko yhteiskunnan haasteet ovat monessa mielessä nyt kovat ja haluan omalta osaltani olla tasoittamassa tietä mahdollisimman positiiviseen tulevaisuuteen vastuullisesti ja yhteisöllisesti yhteistyössä muiden nurmijärveläisten kanssa.

Parasta näkemystä valtuuston penkille olen saanut omista kokemuksista normikuntalaisena Nurmijärvellä 20 asuinvuoden aikana, mutta myös muiden kuntien toimintatavoista olen saanut perspektiiviä asuttuani aiemmin mm. Helsingissä ja Lohjalla.

Olen saanut onnekseni työskennellä neljännesvuosisadan rakastamallani kasvatus- ja opetusalalla. Kuulun niihin ihmisiin, jotka saavat mennä innoissaan töihin joka päivä - viimeistään koulun käytävällä oppilaat kohdatessa puskee päälle positiivinen energia. Nautin aidosti nuorten kanssa työskentelystä ja välittömästä vuorovaikutuksesta heidän kanssaan. Olen toiminut opettajana ala- ja yläkoulussa, lukiossa, iltalukiossa, sairaala- ja vankilaopena, yläkoulun reksinä, yläkoulun ja lukion apulaisreksinä sekä sivistystoimen hallintotehtävissä virastolla. Paperipätevyydetkin noihin hommiin löytyy, mutta kyllä se kasvatustyö loppujen lopuksi ja alkujen aluksi omalla persoonalla ja aidolla kohtaamisella tehdään. Itsensä pitää ja saa heittää likoon – ihan niin kuin luottamustoimissakin. Työhistoriani aikana olen halunnut ja saanut muodostaa laajan kokonaiskuvan Suomen koulumaailmasta. Koen kasvatustyön äärimmäisen merkitykselliseksi työksi. Kasvatustyön tärkeimpinä asioina näen lapsen ja nuoren aidon kohtaamisen, hänen itsetuntonsa vahvistamisen ja tulevaisuuden uskon luomisen. Vastuuta itsestä, toisista ja yhteisestä ympäristöstämme kasvetaan kantamaan vähitellen. Samaa merkityksellisyyttä ja heittäytymistä kuin kasvatus- ja opetustehtäviin sisältyy valtuutettujenkin työhön. Maailmassa on paljon haasteita, mutta vähintään yhtä paljon ratkaisuja. Etsitään ne yhdessä.

SOTE-asioiden liukuessa laajempaan päätöksentekoon sivistystoimen osuus kunnan päätöksenteossa on kasvanut ja kasvanee edelleen. Siksikin myös sivistyksen toimialan kuntalaisia on hyvä olla edustettuna valtuustossamme.

Yhteisöllisyys on minulle tärkeää ja haluan toimia arjessani sen edistämiseksi. Mm. työssäni koulussa olen luonut yhteistyötä ei ikäisten nurmijärveläisten välille yhdistämällä vanhusten, päiväkotilaisten ja yläkoululaisten arkea. Parhaillaan olemme kirjoittamassa yhteistä jatkokertomusta päiväkotilaisten ja yläkoululaisten kanssa. Nautin löytää uusia toimintatapoja vakiintuneiden käytänteiden rinnalle.

Vapaa-aikana on mahtava tunne heittää rinkka selkään ja lähteä luontoon yöpymään ja mietiskelemään maailman menoa nuotion loimun äärelle tai mökille. Aina kun KIljavannummelle, Valkjärvelle tai Isoniitun pellolle saadaan lunta ja ladut, suksi vipattaa hiihtämään. Parhaimmillaan meillä on upeat hiihtomahdollisuudet Nurmijärvellä. Klaukkalan jäähallissa ovat tyttöni pienempinä tirpukoina kiitäneet muodostelmaluistelun kuvioissa, itsekin aikuisten muodostelmaluisteluporukan joukon jatkona saanut roikkua iloisessa paikallisharrastajaporukassa. Tykkään myös tarkastella maailmaa kameran läpi, luonnon upeiden yksityiskohtien talteen saaminen riemastuttaa kerta toisensa jälkeen.

Näitä asioita haluan edistää:

• Nurmijärveläisten lasten ja nuorten hyvinvointi: laadukas koulutus, riittävän pienet opetusryhmät, toimiva oppilashuolto ja muut nuorten tukipalvelut ym. syrjäytymisen ehkäisy
  • Yhteisöllisyys
  • Monipuoliset harrastus- ja liikuntamahdollisuudet (mm. kevyenliikenteenväylät, ulkoilu- ja liikunta-alueet sekä -reitistöt)
  • Vanhusten sujuvan arjen turvaaminen
  • Sujuva joukkoliikenne
  • Toimiva kaavoitus kunnan elinvoiman turvaamiseksi
  • Paikallisten yritysten tukeminen
  • Ympäristöarvot