Jari Salminen: Tukimalli tulee liian myöhään monille yrityksille

Yritystuet menevät uusiksi. Viime viikolla ilmoitettiin, että uutta yleistä yritystukea vaikeuksissa oleville yrityksille aletaan jakamaan kesäkuussa. Uusi tuki on kaivattua tukea kustannuksiin ei pelkästään kehitysprojekteihin. Tuki on 2 000 – 200 000 € ja sitä haetaan sähköisesti Valtiokonttorista. Business Finland ja Ely käsittelevät jo jätetyt kesken olevat hakemukset ja maksavat niiden pohjalta päätetyt tuet. Uutta tukea haettaessa jo saadut aiemmat tuet huomioidaan tuen määrää laskettaessa.

Tämä uusi tukimalli on hyvä ratkaisu, mutta se tulee liian myöhään monille yrityksille. Tästä on tullut paljon katkeraa palautetta yrittäjiltä. Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa vastaavat tukimuodot käynnistettiin jo aikoja sitten, kun meillä hallitus vielä pohti mitä mahdollisia kanavia tukien jakamiselle voisi olla.

Korona on kurittanut yksinyrittäjiä ja pk-yrityksiä jo pandemian alusta alkaen ja syksystä alkaen pelätään vaikutusten alkavan näkyä pahemmin myös suurissa yrityksissä. Vaikutukset tosin vaihtelevat paljon jopa hyvin läheisilläkin aloilla. Esimerkiksi paperin vienti kärsii selvästi pandemian aiheuttamasta printtimainonnan vähenemisestä, kun taas sellu- ja kartonkipuoli hyötyy postimyynnin ja ruuan jakelun lisääntyneestä pakkaustarpeesta.

Työmarkkinajärjestöt ovat päässeet sopuun siitä, että nopeutettu lomauttaminen on mahdollista vuoden loppuun asti. Tämän arvioidaan vähentävän irtisanomisia. Ravintoloiden asteittainen avaaminen ja muu varovainen positiivinen eteneminen kohti normaalimpaa tilannetta antaa sekä kuluttajille että yrittäjille uutta toivoa. Usko paremmasta tulevasta onkin erittäin tärkeää, jotta kuluttajat uskaltavat käyttää palveluita ja tehdä hankintoja.  Elämme niin poikkeuksellisia aikoja, että psykologialla on suuri merkitys käyttäytymiseen ja siksi kaiken positiivisen esille tuominen on erityisen tärkeää.

Vaikeassa tilanteessa onkin syntynyt paljon innovatiivisiä ratkaisuja ja uusia toimintamalleja. Yritykset ovat löytäneet uusia yhteistyömahdollisuuksia ja asiakkaat ovat tukeneet paikallisia yrityksiä. Toivottavasti tilanne avaa asiakkaiden silmät huomaamaan paikallisten yritysten arvon ja saa heidät käyttämään paikallisia jatkossakin entistä enemmän, jotta palvelut ja työpaikat saadaan säilymään lähellä.

Jari Salminen 17.5.2020

#kiitosettäostitklaukkalasta #yrittäjyys