232 Jarmo Wilkman

Insinööri, aikuis- ja nuorisokoulutuksen osaaja

Minusta

Olen päätyöni tehnyt aikuiskoulutuksen parissa. ja 6 vuotta nuorisokoulutuksen
vastuukouluttajana tuleville kuorma-auton ja rekan kuljettajille. Vuodesta 1993 päätyöpaikkana on ollut Työtehoseura ry Rajamäellä.

Olen syntynyt 1964 Helsingissä ja valmistunut Autoalan insinööriksi 1989. Nurmijärven Rajamäellä olen asunut 1993–2003 ja nyt 2013 alkaen.

Nurmijärvellä olen viihtynyt sen luonnon ja rauhan vuoksi. Entisenä helsinkiläisenä olen myös ollut tyytyväinen pääkaupunkiin parempaan terveydenhuollon saavutettavuuteen. Olen ollut diabeetikko vuodesta 2002.

"Varautumiskouluttajana tunnen kuinka merkittävä rooli yhdistyksillä ja muilla kolmannen sektorin toimijoilla voi kriisitilanteissa olla." - Jarmo Wilkman

Harrastuksena minulla on maanpuolustus ja kilpa-ammunta. Toimin nyt viidettä vuotta Nurmijärven Reserviläiset ry puheenjohtajana.

Miksi äänestää minua?

Edessä on kaikkia alueen asukkaita koskettavat vaalit. Vaaleissa valitut aluevaltuustot pääsevät ja joutuvat tekemään päätöksiä SOTE alueen toiminnasta ja sen asukkaille tarjoamista palveluista. Palveluverkon tiheys, hoitaja ja lääkäri resurssit, erikoissairaanhoito, ostopalveluiden käyttö ja kolmannen sektorin toimijoiden asema. Koronan aiheuttama hoitovelka ja lisäkuorma jatkuu varmasti vielä ensi vuonna.  Usko omaavani kykyä vaikuttaa päätöksiin ja tuon mukaan päätöksen tekoon myös asiakkaan näkökulmaa.

Terveyskeskusten sijoittuminen SOTE alueelle vaikuttaa kaikkiin asukkaisiin ja myös alueen kuntien imagoon, kun halutaan uusia asukkaita. Ostopalvelut yksityisiltä palveluntuottajilta pitää turvata myös jatkossa, jotta asiakkailla on valinnan varaa ja palveluverkko voidaan
pitää riittävän laajana.

Kolmannen sektorin eli yhdistysten toiminta mahdollisuuksien turvaaminen on tärkeää mm. vapaa palokunnat ja SPR, vapaaehtoinen pelastuspalvelu. Varautumiskouluttajana olen huomannut kuinka suuren roolin ne voivat saada ja pystyvät hoitamaan kriisitilanteissa. Tulevassa uudistuksessa niiden rahoitus ja rooli ovat uhattuna.

Jarmo Wilkman
jarmo_wilkman@hotmail.com