224 Heikki Nykyri

Toimitusjohtaja, tietotekniikka -asiantuntija

Tietotekniikan Tradenomi 2017, Sähköinsinööri 2022, avoimessa Tuotantotalous yrittäjyyden DI 50% valmis ja Lapin YAMK liiketoiminnan kehittäminen painottuen SOTE-puolelle, toimin Toimitusjohtajana DT-Link Oy.

DT-Link on PK-yritys joka toimii Vantaalla, toimitamme ICT-palveluita SOTE-puolelle sekä asiakkaanamme Helsingin kaupunki (40.000 käyttäjää), Murata (yli 80.000 käyttäjää) ja Marioff (yli 40.000 käyttäjää).

Minulla on kokemusta SOTE-uudistuksesta joka toteutettiin 2017-2018 Päijät-Hämeen Hyvinvointikuntayhtymässä, toimin siellä yli 300 palvelimen virtualisoinnissa avustaminen, työnjohdolliset tehtävät sekä erilaisia konsultointeja ICT-puolella.

“Tavoitteeni on paremmat, yhteensopivat ja toimivat tietojärjestelmät, paras osaamisalueeni onkin ICT-järjestelmät lähes 30 vuoden kokemuksella” kertoo Heikki Nykyri

Yrityksemme liikevaihto on yli 2 miljoonaa, työllistämme 25 ihmistä sekä yrityksemme on perustettu vuonna 2000.

Olen aikaisemmin ollut mukana KUP eli Keski Uudenmaan Pelastustoimessa ja nykyään olen HUS valtuustossa varajäsenenä.

Asumme perheemme kanssa Nurmijärven Lepsämässä, muutimme perheen kanssa Nurmijärvelle vuonna 2000. Perheeseemme kuulu kolme lasta, joista kaikki ovat kohta aikuisia, asumme kohta vaimon ja kahden saksanpaimen koiran kanssa kahdestaan.

Millaisia palveluja ja millä periaatteilla sitten pitäisi järjestää?

Olen sitä mieltä että terveydenhuollossa tulee keskittyä enemmän ennaltaehkäisevään toimintaan, tämä toimii erityisesti vanhusten hoidossa, mielenterveydessä, sekä muissa vakavissa sairauksissa.

Mikäli todetaan jokin vakava sairaus kuten syöpä tai kasvain, tulisi kyetä saada potilas välittömästi hoitoketjun alkuun viivyttelemättä, mikäli tämä ei olisi heti mahdollista julkisessa sairaanhoidossa tulisi tehdä yhteistyötä yksityisen sairaanhoidon kanssa enemmän ja tätä kautta mahdollistaa mahdollisimman nopea hoitoon pääsy.

Ikääntyvien tarpeet tulee huomioida

Ikääntyvien ihmisten kohdalla tulee yhteiskunnalle edullisemmaksi hoitaa vanhukset tuttuun kotiin, tämä edellyttää toimivia ratkaisuja joilla voidaan edesauttaa vanhuksen kotona asuminen mahdollisimman pitkään. Jokaiselle ihmiselle koti on se tärkein paikka ja mitä kauemmin mahdollista asua kotona joka parantaa ihmisten mielenterveyttä. On myös huomioitava paremmin vammaiset ja muutoin apua tarvitsevat ihmisten erityispiirteet, esim. avustaja koirat vammaisille ja opaskoirat sokeille, unohtamatta henkilökohtaista avustajaa sekä kotiin järjestettyä terveyden hoitoa.

Henkilöstön hyvinvointi

Yrityksen tärkein voimavara on ammattitaitoinen, jatkuvasti itseään kouluttautuvat ammattilaiset jotka ovat sitoutuneet yritykseen, ja myös työhyvinvointi on otettu huomioon. Omassa yrityksessä pyrimme välttämään ettei ihmisiä kuormiteta jatkuvasti, vaan työmäärän kasvaessa palkkaamme lisää henkilökuntaa työhyvinvoinnin säilyttämiseksi että ihmiset jaksavat palvella asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla.

Yhteistyö

En näe muuta mahdollisuutta että yksityinen ja julkinen terveydenhoito muodostaa toimivan hybridin jossa palvellaan asiakasta, yksi suuri haaste tulee olemaan yhtenevät ICT-järjestelmät jossa ihmisten tiedot kulkevat ihmisen mukana, tiedot ovat ajantasalla ja yhteensopivia muiden ICT-järjestelmien kanssa.

Katse tulevaisuuteen

Näen aluevaaliehdokkaana mikäli minut valitan tehtävään, paras osaamisalueeni on ICT-järjestelmät lähes 30 vuoden kokemuksella, joista viimeiset 20 vuotta olen ollut intensiivisesti mukana yksityisellä sekä julkisella puolella terveydenhuollossa.

Tietokone alkaa olla tärkeimpiä työvälineita lääkäreille ja hoitohenkilökunnalle, ovat ne myös muu yhteiskunta on kiinni toimivissa tietojärjestelmissä.

Tavoitteeni on saada paremmat tietojärjestelmät yhteensopivuuden ja toimivuuden näkövinkkelistä tarkasteltuna, tässä tulee monipuolinen kokemus ja koulutus mukaan tarkasteluun.